Voorbereiding seizoen – week 11

77 dagen passeerden al de revue tijdens mijn zoektocht naar een betere conditie en gezondere levensstijl. Met hoogtes en laagtes, de ene dag al wat vlotter dan de andere.

Na de voorbije twee weken, met amper fysieke activiteit, werd het tijd om opnieuw aan conditieopbouw te beginnen. Misschien klinkt dat te negatief, en is conditieverbetering beter geschikt.

  • Ik ben deze week 3 keer gaan lopen. Maandag wou ik trainen op lange afstand, maar speelde mijn knie me parten. Terugdraaien met slechts een totaal van 3 kilometer op de teller.
    De overige avonden was er geen tijd om te lopen, maar dat maakte ik goed met een doorgedreven tempoloop op zaterdag: 5 kilometer in minder dan 20 minuutjes.
    Op zondag ten slotte volgde er een duurloop op nuchtere maag, goed voor een bijkomende 12,2 kilometer.
    Zo strandde ik deze week op 20,2 kilometer, afgelegd in 1 uur en 26 minuten
  • Op vrijdag was er ook zaalvoetbal met de Relegators. We wonnen nog eens, verdiend bovendien!

In vergelijking met vorige week verloor ik opnieuw 1,5 kilogram (goed voor een totaal verlies van 11,4 kilogram). Daarvan was er 600 gram vetten minder, waardoor ik ondertussen 7 kilogram vetten minder bij me draag.

Deze week, zondag, staat met de Pegasusloop de eerste wedstrijd op het programma. Een tien kilometer, die ik vorig jaar afrondde in net iets meer dan 38 minuten. Die snelheid zal ik dit jaar waarschijnlijk nog niet halen, vermits ik voorlopig vooral op uithouding getraind hebt.

Tête à tête

Godelieve en ik waren gisteren uitgenodigd voor een feestje, KNT. Laurens bleef aldus een anchtje overnachten bij Bomma en Bompa, terwijl wij koers zetten richten Bonheiden.

Je kan evenwel niet gaan feesten op een lege maag, dus besloten we, zoals in de goede oude dagen :-), met zijn tweetje een hapje te gaan eten.

Het werd, als vanouds, de Camogli in Antwerpen. Als hapje namen we de mix van lookbroodjes. Godelieve nam de gebakken tonijn en ik de pasta met gerookte zalm en mascarpone als hoofdgerecht. Lekker, redelijk snel, gezellig en niet te duur, meer heb je niet nodig. Mmm, toch wel: aangenaam gezelschap. Maar dat was verzekerd! :-)

Voorbereiding seizoen – week 10

Vorige week vond je hier geen update over de voorbereiding, en ook deze week is het een minimaal berichtje.

De reden is simpel: twee weken geleden heb ik me twee dagen, tegen beter weten in, naar het werk gesleept. De kracht om te sporten en/of te lopen ontbrak compleet. Woensdag geraakte ik amper uit bed, en trok ik richting dokter. De conclusie: keelontsteking oftewel, in minder mooi Nederlands: een angine.

Vrijdag was het ergste leed geleden, maar toen kregen we het nieuws dat mijn moeder gestorven was. Dat werd een hele organisatie, zodat er geen tijd overbleef om te lopen.

Met andere woorden: op 14 dagen tijd ben ik er slechts eenmaal in geslaagd om te sporten: een langere loopronde gisteren. Het werd 15,5 kilometer in 1u 8m.

Dat heeft natuurlijk zijn gevolgen voor m’n gewicht. Snoepen doe ik nog steeds niet, en alcohol heb ik evenmin aangeraakt. Maar van een redelijk intense sportbeleving terugvallen in het grote zwarte gat doe je niet onbestraft: in totaal kwam ik op 2 weken tijd 700 gram bij. Het goede, of niet zo slechte, nieuws: niets daarvan is vetweefsel: dat bleef stabiel.

Deze week is het nog wat afwachten wat er op de planning geplaatst kan worden. Zaalvoetbal op vrijdag is zeker, maar daarbuiten is het ‘s avonds al behoorlijk druk.

Voorbereiding seizoen – week 8

Februari loopt op zijn laatste beentjes, en zo passeerde ook de achtste week van mijn voorbereiding. Binnen 4 weken al staat de eerste wedstrijd op het programma, de Pegasusloop in Londerzeel.

Ook al werken de omstandigheden niet echt mee, toch hou ik halsstarrig vast aan mijn zelf opgelegd regime.

De cijfertjes:

  • Ik ging deze week slechts 3 keer lopen: 5km, 5,7 km en 14,7km. In totaal dus 25,4km in 1u55.
  • Voetballend stond ik deze week ook 3 keer tussen de lijnen, veel meer dan de andere weken: op maandag en woensdag met de Stallions, op vrijdag met de Relegators
  • Fietsen is er niet van gekomen deze week. Dus geen Brussel-Opwijk op zaterdag, en ook geen pijlrit Wolvertem op zondag. We zijn dan maar gaan lopen ter vervanging :-)

En de weegschaal? Die kreunt alsmaar minder onder mijn gewicht. Sinds vorige week verloor ik 1,7 kilogram, waarvan 1,3 kilogram vetten. En dat ondanks een copieus maal gisteren. Godelieve werd maar een keer 30 :-)

Deze week staat er geen voetbal op het programma, dus kan er naar hartelust gelopen worden :-)

Positieve loopevolutie

Gisteren, na een wedstrijdje zaalvoetbal met de Stallions en een dinner@22h begon de drang om te gaan lopen weer te knagen.
Geen grote afstanden, maar eens te trainen op snelheid. Snelheid die je kan volhouden welliswaar.

Dus werd het een toertje van 5 kilometer, afgelegd in minder dan 20 minuten. Is dat spectaculair? Nee, verre van zelfs. Ik liep vorig jaar de 20km van Brussel in een iets hoger tempo.
Maar op dit moment, na amper 7 weken trainen, en helemaal alleen, na een wedstrijd zaalvoetbal, is dat een prestatie waaraan ik me verder kan optrekken!

Voorbereiding seizoen – week 7

Vandaag is het dag 50 van de voorbereiding, wat aardig begint op te lopen. Met de hand op het hart kan ik meedelen dat ik tot nog toe niet gezondigd heb: geen druppel alcohol en niets van chocola of snoep. Normaliter – lees: de voorbije jaren – stond ik mezelf bij wijze van beloning steeds toe om één snoepje per dag te eten. Nu echter niet. De weegschaal overheerst, maar toch niet helemaal. Het belangrijkste blijft het buikgevoel: hoe makkelijk loop ik. Heel subjectief, maar voor mij werkt, op gebied van lopen, het subjectieve beter dan het objectieve.

De cijfertjes:

  • Ik ben deze week 4 keer gaan lopen: 2 keer lang (10 en 15km) en 2 keer kort (6 en 3km). De korte tochtjes werden vooral gebruikt als recuperatie en combinatietraining met Wouter enerzijds, als snelheids -en intervaltraining anderzijds. Bij de lange tochtjes ging het hem vooral om vetverbranding en optimaliseren van de uithouding.
    In totaal liep ik vorige week 33,1 kilometer in 2u34 minuten.
  • Deze week was er op vrijdag een wedstrijd zaalvoetbal met de Relegators, dewelke we schandelijk verloren.
  • Fietsen is er zondag niet van gekomen. Mijn gebruikelijke fietsbroeder was niet van de partij, en ook al gingen de Snoeken wel rijden, zelf zag ik dat toch niet zo goed zitten. De gereserveerde tijd om te fietsen ging ik een stukje lopen.

Mijn gewicht is opnieuw gedaald: ik verloor de afgelopen week 1,5 kilogram, waarvan 1 kilogram vetten. Dat brengt het totale verlies op 8,9 kilogram, waarvan 6 kilogram vetten. Ik zeul dus, als het ware, een verpakking bruiswater minder mee. En dat voel je duidelijk als je loopt of trappen doet.

Deze week staat er maar liefst 3 keer zaalvoetbal op het programma. Ook op de planning, maar onzeker: Brussel-Opwijk, voor wielertoeristen. En de gaatjes tussenin, die vullen we op met looptrainingen :-)

Brunch – Lunch

Deze middag waren we door Kevin en Karen uitgenodigd voor een lunch. Plaats van afspraak: restaurant Kaai in Boom.

Het werd een gezellige tijd, waarbij we met zijn vijven genoten van een laat maar rijkelijk ontbijt, en waar de gespreksonderwerpen duchtig van richting durfden veranderen. Het doet me trouwens plezier om Kevin en Karen, ondanks hun drukke agenda, wat meer ontspannen te zien. De druk van het studeren is er af, en de blik kan naar de toekomst gericht worden.

Na een dikke twee uur tafelen begon onze sloeber wat moe te worden, en zetten we koers richting Londerzeel, maar niet zonder eerst de aagenda’s naast elkaar gelegd te hebben, en onmiddelijk een volgende afspraak vast te leggen.

Voorbereiding seizoen – week 6

Ondertussen gaat de voorbereiding zijn zevende week in. Zes weken gingen er al voorbij, gevuld met sport, veel sport, en met het afwijzen van allerlei lekkers. Soms valt het wat zwaarder dan anders, maar algemeen is het goed uit te houden.

De cijfertjes:

  • Ik ben deze week 6 keer gaan lopen, vooral korte tripjes, ‘s middags op het werk. In maalde bijna 28 kilometer af in 2 uur en 16 minuten. Net iets meer dan vorige week dus.
  • Deze week stond er twee maal zaalvoetbal op het programma, maar daarvan werd er een wedstrijd uitgesteld. De andere wedstrijd, zaterdag met de Stallions, waren we slechts met zijn vijven, zodat het een mooie fysieke training was.
  • Zondag besteeg ik voor de eerste keer sinds lang mijn stalen Bianchi-ros, voor een ritje met de Snoeken aan een gezapig tempo: 55 kilometer aan 29km/u gemiddeld. Ideaal voor opbouw, vermits mijn hartslag nooit boven de 120 kwam te liggen.

Het enige ‘negatieve’ is dat mijn gewicht deze week niet omlaag gegaan is, het bleef stabiel. Opz ich niet erg: vermits er wel 500 gram vet verdween. Spieren wegen nu eenmaal meer dan vet, en gezien de trainingsinspanningen is dit een logische evolutie.
In zijn geheel verloor ik sinds begin januai 7,4 kilogram, waarvan exact 5kg vetten.

Het schema voor deze week? Lopen, lopen en lopen, afgewisseld met zaalvoetbal en fietsen.

Voorbereiding seizoen – week 5

De kalender toont trots de maand februari, en in de voorbereiding op het nieuwe loopseizoen is er alweer een week voorbij.

De cijfertjes:

  • Ik ben vorige week 4 keer gaan lopen: 3 maal alleen, 1 maal met Wouter. Naar afstand toe verschilde het nogal: het kortste tripje was 3 kilometer, het langste 12,2.
    In totaal liep ik vorige week 27,1km in 2u14m, een pak meer dan ik week 4.
    De Running Index van mijn Polar blijft de goede richting uitgaan, en wat nog beter is: na de langtere inspanning van 12 kilometer had ik nergens last.
  • Geen zaalvoetbal deze week. Volgende week staat er wel een wedstrijd op het programma.
  • Buik -en borstspieren worden vanaf nu ook opnieuw getraind, ‘s morgens en ‘s avonds.
  • Voor de vijfde week op rij verloor ik gewicht: ik woog vanmorgen opnieuw 600 gram minder dan vorige week.
    In totaal verloor ik al 7,4 kilogram op 35 dagen, goed voor gemiddeld iets meer dan 200 gram per dag.
    De winterse reserves worden ook afgebouwd: minus 4,5 kilogram vetten.
    Ter info: vorig jaar woog ik (met quasi hetzelfde startgewicht) nog anderhalve kilo meer.

Deze week zal er, gezien de planning, heel weinig buitenshuis gesport kunnen worden.

Testen is een schietkraam

Daarnet, tijdens de zoveelste escalatie-meeting, werd er een mooie metafoor gebruikt. Software testen komt neer op in het schietkraam op de kermis gaan staan.

Als tester zijn er verschillende manieren om je doel te bereiken. In het schietkraam eveneens: je kan schieten op tanden, pijpjes en balonnen.

Waar het echter foutloopt, is wanneer je de inspanningen richt op de foute methode. Als alles staat opgesteld om op tanden te schieten, maar je richt je geweer op de balonnen 10 meter verder. Of wanneer je te veel wisselt tussen methoden: tanden, pijpjes, balonnen, pijpjes, tanden, … Zo bouw je geen expertise op.

Je kan de metafoor doortrekken naar testen. Wil je het doel bereiken, bepaal dan op voorhand je sterkten (en zwakten). Gebruik die eigenschap om een plan van aanpak op te stellen, en volg dat. Lukt er iets niet, sla dan niet in paniek en verander niet zomaar je taktiek.

En uiteindelijk: als het met testen niet lukt, dan kan je nog altijd je geweer nemen om het op te lossen ;-)